Terug naar actueel
  • diversion
  • 31 July 2024

Workshop “Burgerschap” – 22 & 23 augustus 2024

Deel op social media

Workshop

Bedankt voor jouw deelname aan de kennismakingsworkshop “Burgerschap” tijdens SmartStart 2024. Op deze pagina kun je de presentatie downloaden en deel ik extra informatie en inspiratie.

Heb je nog vragen naar aanleiding van de workshop, wil je meer weten over de training of wil je even sparren over het thema burgerschap? Dan kun je contact met mij opnemen via onderstaande gegevens.

Met vriendelijke groet,

Selim Helmi
shelmi@diversion.nl
LinkedIn
020 – 578 79 97

Workshop "Burgerschap"
Download de presentatie

Vul hieronder jouw gegevens in om de presentatie te downloaden van de workshop op 22 & 23 augustus. Na het invullen van jouw gegevens ontvang je de link naar de PDF direct per email.

Hierdoor ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Informatie & Inspiratie

Al meer dan 20 jaar ondersteunen we onderwijsinstellingen, door het bespreekbaar maken van maatschappelijke kwesties, het borgen van duurzaam en inclusief burgerschapsonderwijs en het inbedden van financiële educatie. Aan de rechterkant hebben we een aantal verdiepende links verzameld over deze onderwerpen. Wil je meer weten over onze ondersteuning aan onderwijsinstellingen? Neem dan contact met ons op.

Methodiek

Dialoog als burgerschapsinstrument

Samen met de lerarenopleidingen van de Hogeschool van AmsterdamHogeschool RotterdamTilburg University en de Katholieke Pabo Zwolle hebben we de methodiek Dialoog als burgerschapsinstrument ontwikkeld. Hiermee kunnen leerkrachten in het po, vo en mbo zich bekwamen in het vormgeven van de dialoog over gevoelige maatschappelijke kwesties in het klaslokaal. Lees hier meer over deze methodiek en download de beschrijvingen.

Aanpak

Inclusief en goed burgerschap op school

Sterk burgerschapsonderwijs- en beleid kunnen spanningen en wrijvingen binnen de school voorkomen of in goede banen leiden en is tegelijkertijd essentieel voor leerlingen om te kunnen functioneren in een gepolariseerde, democratische samenleving. Lees meer over onze bouwstenen om goed en inclusief burgerschap te borgen binnen de school.

Leefwereld van jongeren

Peer Education

Met behulp van peer education halen we maatschappelijke thema’s uit de taboesfeer. Bij peer education is het referentiekader van jongeren en de eigen ervaring het uitgangspunt. Peer educators bevinden zich in dezelfde leefwereld als de jongeren waarmee ze in gesprek gaan, en dat is essentieel. Lees meer over de inzet van peer education.

Diversion &

het onderwijs

Als maatschappij hebben we de verantwoordelijkheid om jongeren voor te bereiden op hun toekomst. Voor scholen en onderwijsinstellingen betekent dit dat de nodige kennisoverdracht plaatsvindt en dat actief burgerschap en sociale cohesie gestimuleerd wordt.

Wij ondersteunen hierbij door maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken, docenten en leraren te trainen en doelgericht beleid op burgerschapsonderwijs te ontwikkelen. Lees hier over onze samenwerking met onderwijsinstellingen.

Over de training “Burgerschap”

Recente gebeurtenissen als (complottheorieën over) de coronacrisis, grensoverschrijdend gedrag door BN’ers en oorlogen zorgen niet voor meer maatschappelijke spanningen en dat is ook in klaslokaal merkbaar. Op school leiden verschillende achtergronden, ervaringen en meningen geregeld tot situaties waarin het soms moeilijk is om een constructief gesprek te (blijven) voeren.

Wat is de invloed van conflicten in de wereld en het politieke debat op de sfeer in het klaslokaal? Hoe ga je als leraar om met leerlingen die zich niet (meer) thuis voelen in de samenleving? En hoe geef je een constructief gesprek vorm wanneer jongeren uitspraken doen die afwijken van de waarden en regels van de democratische rechtsstaat? Tijdens de training: ”Burgerschap ” ga je samen met andere onderwijsprofessionals aan de slag met het bespreekbaar maken van gevoelige, actuele, maatschappelijke kwesties. 

Voor informatie voor de aankomende startdata en om je aan te melden kun je terecht op de website van de SARO Academie.