& het onderwijs

Als maatschappij hebben we de verantwoordelijkheid om jongeren voor te bereiden op hun toekomst. Voor scholen en onderwijsinstellingen betekent dit dat de nodige kennisoverdracht plaatsvindt en dat actief burgerschap en sociale cohesie gestimuleerd wordt.

Wij ondersteunen hierbij door maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken, docenten en leraren te trainen en doelgericht beleid op burgerschapsonderwijs te ontwikkelen.

Bespreekbaar maken van maatschappelijke thema's

Maatschappelijke thema’s met jongeren bespreekbaar maken blijkt in de praktijk lastig. De thema’s zijn gevoelig en bevinden zich voor jongeren regelmatig in de taboesfeer. Met behulp van peer education maken we deze thema’s bespreekbaar in het klaslokaal. Peer educators zijn jonge ervaringsdeskundigen die ervaringsverhalen delen en in gesprek gaan met de klas. Als generatiegenoten weten zij als geen ander hoe ze het gesprek kunnen openen met jongeren, hen kunnen inspireren en tegelijkertijd de nodige handvatten kunnen bieden.

Sinds 2004 maken we maatschappelijke thema’s bespreekbaar in de klas door middel van peer education. Enkele voorbeelden van onze programma’s zijn:

  • MoneyWays | Voor het verbeteren van de financiële redzaamheid van jongeren
  • Under Pressure | Met dit programma helpen we jongeren om nepnieuws te herkennen en vergroten we de weerbaarheid tegen desinformatie
  • MIND Young Academy | Gericht op het voorkomen, bespreekbaar maken en vroegtijdig herkennen van mentale klachten bij jongeren
  • Wie grijpt in | In gesprek met jongeren over de Nederlandse rechtsstaat en hún eigen rol in de samenleving
  • Gelijk=Gelijk? | Prijswinnend lesprogramma dat discriminatie en vooroordelen bespreekbaar maakt
Training en begeleiding van docenten

Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen stoppen niet bij de deur van het klaslokaal. Steeds vaker zien we dat leraren en docenten het gesprek hierover in goede banen moeten leiden binnen het klaslokaal. Dit zijn gesprekken over gevoelige onderwerpen waarbij extreme meningen en uitspraken van leerlingen regelmatig voorkomen. Bijvoorbeeld over thema’s als gendergelijkheid, discriminatie, seksuele diversiteit of ongelijkheid in de samenleving. Door middel onze dialoogtraining voor docenten geven we docenten, praktijkbegeleiders en schoolleiders de handvatten om deze gesprekken te faciliteren en tegelijkertijd de polarisatie in het klaslokaal te verminderen.

Daarnaast begeleiden we docenten bij het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen voor onderwerpen als financiële educatie, maatschappelijke spanningen en mentale gezondheid.

Beleidsontwikkeling

Om actief deel te nemen aan de samenleving moeten jongeren beschikken over een set aan maatschappelijke en sociale vaardigheden. De ontwikkeling van deze vaardigheden vormen de basis voor burgerschapsonderwijs. Door dit goed in te richten dragen scholen en onderwijsinstellingen bij aan een verbonden samenleving én voldoen ze direct aan de eisen van de burgerschapswet.

Voor een duurzaam burgerschapsbeleid is het noodzakelijk dat het beleid voorziet in de lesstof en het voeren van gesprekken over actuele kwesties én dat het aansluit bij de normen en waarden die belangrijk zijn voor de school. Wij helpen scholen bij het vormen van een duurzaam, uitvoerbaar en gedragen beleid op burgerschap aan de hand van een aantal concrete bouwstenen.

Hulpmiddelen voor het onderwijs

In de afgelopen 20 jaar hebben we met een uitgebreide set van hulpmiddelen, handreikingen, leskaarten en oefeningen ontwikkeld voor het onderwijs. Een selectie hiervan kun je hier direct downloaden. De hulpmiddelen zijn ontwikkeld op basis van onze kennis en ervaring met het thema, vaak verrijkt met kennis en inzichten van onze partners. Via de links hieronder kun je op de websites van deze partners vaak nog meer relevante hulpmiddelen vinden.

Financiële educatie

Gesprekshandreiking: In gesprek over geld

Samen met het Nibud maakten we vanuit MoneyWays en Diversion een gesprekshandreiking ‘In gesprek over geld’. In de PDF vinden onderwijsprofessionals handige informatie over welke signalen zij in de klas je kunt herkennen, hoe ze het gesprek kunt aangaan en hoe ze samen met de leerling of student tot een positief resultaat komen in deze gesprekken. Deze handleiding is hier te downloaden.

Financiële educatie

Docentenles: Achteraf betalen

In deze themales gaan jongeren het gesprek aan over geld lenen en achteraf betalen. Met behulp van de docentenhandleiding en de PowerPoint Presentatie geven docenten deze les zelfstandig aan de klas in 50 minuten. Het lespakket is beschikbaar via onderstaande links: 

Mentale gezondheid

Bestel het Luisterspel

Het Luisterspel is ontwikkeld door de ambassadeurs van Luister EensLuisteren is essentieel voor een open gesprek over mentale gezondheidHet spel is eenvoudig te spelen tijdens lessen en iedereen kan het spelen. Het spel is te bestellen via de volgende link waarna we het gratis opsturen: https://luistereens.nl/tool/spel/.

Burgerschap

Gespreksmethodiek: Dialoog als Burgerschapsinstrument

Met de gespreksmethodiek Dialoog als Burgerschapsinstrument, ontwikkeld in opdracht van de ministeries OCW en SZW, voorzien we onderwijsprofessionals van vaardigheden om open gesprekken over gevoelige maatschappelijke onderwerpen te voeren in het klaslokaal. Download hier de verkenning die we samen met lerarenopleidingen hebben gedaan.

De volledige methodiekbeschrijvingen zijn vrij toegankelijk voor (toekomstige) docenten, schoolleiders en geïnteresseerden en zijn hier te vinden.

Online weerbaarheid

Leskaart: Wie grijpt in?

Grenzen, verleidingen, criminele betrokkenheid en sociale druk. Gebruik deze leskaart om deze thema’s bespreekbaar te maken in jouw klas. De leskaart is hier te bekijken en te downloaden.

Een mogelijke samenwerking verkennen?

Wij geloven dat we de maatschappelijke problemen van vandaag alleen kunnen oplossen door samen te werken. Daarom verkennen we graag met scholen en onderwijsinstellingen de mogelijkheden om maatschappelijke thema’s een duurzame plek te geven in het onderwijs. Neem daarvoor contact met ons op via onderstaand formulier.

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?
Naam(Vereist)
Hidden

Na het versturen, nemen wij zo snel mogelijk contact met je op. Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Een aantal van onze programma's
Gelijk=Gelijk?
  • onderwijs
  • peer education

Gelijk=Gelijk?

Prijswinnend lesprogramma dat discriminatie en vooroordelen bespreekbaar maakt op het po, vo en mbo.

MoneyWays
  • onderwijs
  • peer education

MoneyWays

Met dit lesprogramma - ontwikkeld samen met het Nibud - werken we aan de financiële redzaamheid van jongeren.

Luister Eens
  • peer education

Luister Eens

Samen met ambassadeurs verminderen we de stigma's rondom mentale gezondheid.

MDT

MDT

MDT laat jongeren hun talenten ontwikkelen en tegelijkertijd iets doen voor een ander en/of de samenleving.

MIND Young Academy
  • onderwijs
  • peer education

MIND Young Academy

Peer educators delen persoonlijke ervaringen in de klas en maken hiermee mentale gezondheid bespreekbaar.

Methodiek: Dialoog als Burgerschapsinstrument
  • training

Methodiek: Dialoog als Burgerschapsinstrument

Met deze methode helpen we onderwijsprofessionals om gevoelige maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken in de klas.

Under Pressure
  • onderwijs
  • peer education

Under Pressure

Met dit onderwijsprogramma maken we jongeren weerbaar tegen desinformatie en nepnieuws. 

Wie Grijpt In?
  • onderwijs
  • peer education

Wie Grijpt In?

Peer educators dagen jongeren uit om in gesprek te gaan over de Nederlandse rechtsstaat én hun eigen rol in de samenleving.