Terug naar actueel
  • peer education
  • 30 mei 2024

De versterkende werking van desinformatie op polarisatie

Deel op social media

De versterkende werking van desinformatie op polarisatie

Voor/tegen, links/rechts, wij/zij: Het lijkt soms wel of er binnen de samenleving nog maar twee kanten bestaan die lijnrecht tegenover elkaar staan. Deze polarisatie wordt versterkt door misleidende informatie, nepnieuws en versterkende algoritmes op sociale media. Dat vraagt vaardigheden om (nieuws)berichten op waarde te schatten én om een open gesprek met elkaar te blijven voeren. Ilayda Hagens, projectleider van het lesprogramma Under Pressure, ging hierover in gesprek met de redactie van isdatechtzo.nl

In gesprekken over thema’s als oorlog, gender, klimaat en migratie zijn mensen geneigd om te denken in kampen: als iemand een ander wereldbeeld heeft, dan hoort die bij het andere kamp en wordt het gesprek afgekapt. De verschillen in meningen worden hiermee benadrukt en het wordt steeds lastiger om deze verschillen te overbruggen. Er ontstaat een eenzijdig beeld, terwijl de werkelijkheid genuanceerder is. Algoritmes van sociale media versterken dit eenzijdige beeld verder, die zorgen ervoor dat jij vooral de berichten ziet van mensen die dezelfde mening hebben. Zo worden we versterkt in het gevoel dat we ‘gelijk hebben’ en wordt het lastiger om in gesprek te blijven met mensen die een andere mening hebben.

In het artikel op isdatechtzo.nl geeft Ilayda tips om polarisatie in gesprekken tegen te gaan, lees het artikel via deze link of de button hieronder.

Lees het hele artikel op isdatechtzo.nl
Met 6 tips om polarisatie in gesprekken tegen te gaan

Under pressure

Het sociale leven van jongeren speelt zich in toenemende mate online af. Daar worden ze blootgesteld aan een continue stroom aan informatie, waarbij het lastig kan zijn om al deze informatie op waarde te schatten. Met het lesprogramma Under Pressure maken we jongeren bewust van desinformatie en polarisatie in de online wereld. Hierbij combineren we Peer Education – waarbij jonge rolmodellen in gesprek gaan met jongeren – met serious gaming elementen.

Tijdens de lessen komen verschillende begrippen aan bod, zoals polarisatie, algoritmes en het verschil tussen desinformatie en nepnieuws. Tijdens het spelen van de game leren jongeren in een veilige, gecontroleerde setting hoe de mechanismen achter desinformatie werken.   

In de afgelopen jaren hebben we met Under Pressure meer dan 8000 jongeren uitgerust met de vaardigheden om kritisch om te gaan met online informatie. Lees hier verder over Under Pressure.

 

Meer weten over Under Pressure?

Wil je meer weten over dit lesprogramma of hoe dit aangeboden kan worden bij onderwijsinstellingen binnen de gemeente? Wij vertellen er graag meer over. Laat jouw gegevens achter via onderstaand formulier.

Naam(Vereist)
Hidden

Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze privacyverklaring.