Een veilig Nederland: hoe ziet dat eruit? Tijdens het lesprogramma Wie Grijpt In? dagen we jongeren uit om in gesprek te gaan over de Nederlandse rechtsstaat én hun eigen rol in de samenleving.
De rechtsstaat wordt door jongeren nog vaak gezien als saai of ingewikkeld. En ze zijn zich niet écht bewust van de rol die zij spelen binnen de democratische rechtsstaat. Of hoe ze zelf invloed hebben op een veilige samenleving.
Met het lesprogramma Wie Grijpt In? stimuleren we jongeren om na te denken over wat veiligheid betekent, hoe ze hier zelf een rol in hebben en wat het betekent om wetten en vrijheden te hebben in een rechtsstaat. Het programma – ontwikkeld samen met het Openbaar Ministerie – bevordert actief burgerschap bij jongeren, zorgt voor verandering in gedachten en gedrag en versterkt het zelfkritisch en corrigerend vermogen op individueel en groepsniveau.
‘Wie Grijpt In’ is geschikt voor de bovenbouw van het vo en de onderbouw van het mbo. We dagen jongeren uit om – aan de hand van thema’s en onderwerpen die dicht bij hun eigen leefwereld liggen – na te denken over de Nederlandse rechtstaat. En door met de jongeren te bespreken wat maatschappelijk als goed of fout wordt ervaren, werken we toe naar de werking van het strafrecht, waarvoor in de laatste les een officier van justitie aansluit bij de les.
Jonge rolmodellen (peer educators) gaan het gesprek aan in de klas over de rechtsstaat, democratische waarden en een veilige samenleving. De lessen worden gegeven door rechten- en criminologie studenten. Door actuele en persoonlijke voorbeelden te delen kunnen ze op laagdrempelige wijze thema’s en onderwerpen aansnijden die voor jongeren relevant zijn. In de laatste les schuift een officier van justitie aan om ervaringen te delen.
Door deze verschillende perspectieven maakt ‘Wie Grijpt In?’ jongeren bewust van het belang van de rechtsstaat en een veilige samenleving, én welke rol zij hier zelf in kunnen hebben.
Downoad de gratis leskaarten
We hebben verschillende leskaarten ontwikkeld om bepaalde thema’s in de klas te bespreken. Deze zijn direct te downloaden:
Deze leskaart is ontwikkeld ter ondersteuning van één of meerdere lessen over weerbaarheid van jongeren online, waarbij de focus ligt op sociale druk die jongeren kunnen ervaren, verleidingen waar ze mee in aanraking kunnen komen, hun eigen en andermans grenzen en die van de rechtsstaat (inclusief het strafrecht).
Deze leskaart biedt handvatten voor docenten in het VO om op een constructieve manier met leerlingen hierover in gesprek te zijn.
Download ‘Leskaart Status, erkenning en de verleidingen van het snelle geld’
Deze leskaart biedt docenten de mogelijkheid om het thema wapens laagdrempelig bespreekbaar te maken met hun leerlingen of studenten.
Het programma bestaat uit lesmateriaal en instructies voor een inleidende docentenles, gevolgd door drie gastlessen gegeven door peer educators. Wie Grijpt In? is geschikt voor de bovenbouw van het vo en onderbouw van het mbo. Wil jij Wie Grijpt In? in jouw gemeente of op jouw school inzetten? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier.
"*" geeft vereiste velden aan
De rechtsstaat en de rol van jongeren hierin is een belangrijk onderdeel van het burgerschapsonderwijs. Voor het mbo werken we samen met Noordhoff met de lesmethode NU Burgerschap. Hierbij kan Wie Grijpt In? voor, tijdens of als afsluiting van de politiek-juridische dimensie in het vak burgerschap ingezet worden.