Terug naar wat we doen
  • onderwijs
  • peer education

MIND Young Academy

De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. En jongeren praten hier helaas niet, of te weinig over. Met de MIND Young Academy maken peer educators (jonge rolmodellen) mentale gezondheid bespreekbaar in de klas. Zij delen hun persoonlijke ervaringen met psychische klachten, om zo het gesprek open te breken.

Naar project website
MIND Young Academy - Met Peer Education werken aan mentale gezondheid

Steeds meer jongeren in Nederland hebben te maken met psychische klachten, zoals prestatiedruk, somberheid en angstklachten. En tegelijkertijd weten we dat jongeren het lastig vinden om over deze klachten te praten. En dat is zorgelijk, want door de klachten voor zich te houden vinden jongeren minder makkelijk de weg naar hulp.

Met de MIND Young Academy bieden we een lesprogramma waarmee we mentale gezondheid bespreekbaar maken in de klas. Door de inzet van peer education bieden we een veilige ruimte voor jongeren om te praten over hun mentale welzijn. Zo komen we een stap dichter bij een mentaal veerkrachtige generatie.

De MIND Young Academy – ontwikkeld in samenwerking met MIND – is gericht op het:

  • Verbeteren van (vroegtijdige) herkenning van psychische klachten.
  • Bespreekbaar maken van psychische klachten en problemen.
  • Bijdragen aan kennis over en bewustwording van hulpmogelijkheden.

De MIND Young academy is een lesprogramma voor het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Het programma bestaat uit drie lessen die verzorgd worden door peer educators. Dit zijn jonge ervaringsdeskundigen die zelf of in hun omgeving ervaring hebben (gehad) met mentale klachten. Zij gaan vanuit hun eigen ervaring in gesprek met de klas. Ze delen persoonlijke verhalen, stimuleren de jongeren om hetzelfde te doen en laten zien welke routes naar hulp er beschikbaar zijn.

Onze aanpak

In klaslokalen door heel Nederland gaan peer educators het gesprek aan over mentale gezondheid. Door hun persoonlijke verhalen te delen, laten zij zien dat meer jongeren worstelen met hun mentale gezondheid, en dat het goed is om hier open over te zijn. Onze peer educators werken nauw samen met docenten en zorgprofessionals binnen de school. Daarbij zorgen ze ervoor dat, wanneer dat nodig is, de jongeren de weg naar verdere hulp kennen.

Met de MIND Young Academy maken Peer educators van Diversion mentale gezondheid bespreek in klassen.

Programma van de MIND Young Academy

Programma

Les 1

In de eerste les ligt de nadruk op kennismaking van de klas met de peer educators, maar meer nog met het onderwerp psychische gezondheid. Kennis over en herkennen van psychische klachten staat centraal. Door middel van een mindmap en een quiz worden de leerlingen gestimuleerd actief met de informatie aan de slag te gaan.

Programma

Les 2

De tweede les heeft het erkennen en bespreekbaar maken van psychische klachten, en het op die manier vergroten van acceptatie als doel. De peer educators vertellen over
eigen ervaringen met psychische problematiek, en door middel van een spel wordt de leerlingen een handvat geboden om een open gesprek aan te gaan. De focus van deze tweede les ligt op het persoonlijke verhaal van de peer educators. Hier wordt ook de meeste tijd aan besteed.

Programma

Les 3

De derde les is erop gericht leerlingen concrete informatie over de weg naar hulp te geven. De leerlingen worden gevraagd na te denken over mogelijke hulpbronnen, waarna dit klassikaal wordt aangevuld met namen van het zorgteam op school en hulpbronnen daarbuiten (zoals anonieme chats, algemene hulplijnen en klinische instanties).

“De kracht van de peer educators zit ‘m echt in de manier waarop zij in gesprek gaan met jongeren: als gelijken, heel laagdrempelig en door open te zijn over eigen ervaringen. Zo verlagen zij voor andere jongeren de drempel om ook open te zijn.”

Docent

"Ik vertel mijn problemen liever aan een onbekende. Die gaat niet ontkennen wat je zegt. Zo van: nee jij bent helemaal niet zo. Jullie begrijpen problemen, omdat je ze zelf ook hebt gehad. Dat praat makkelijk."

1e jaars mbo 2 student

’Ik kan wel naar een zorgcoördinator gaan om te praten over mijn problemen, maar iedereen ziet dat ik naar hem toe ben gegaan en als ik uit het kamertje kom. Dan gaat iedereen je toch vragen wat je daar deed. Dan ben je raar. Daarom vind ik het fijn dat we er nu in de klas over praten met jullie.’’

2e jaars mbo 4 student

Mentale gezondheid bespreekbaar maken in de klas?

De MIND Young Academy is één van de middelen die we inzetten om mentale gezondheid beter bespreekbaar te maken. In samenwerking met MIND en de ambassadeurs van Luister Eens hebben we een set aan handige hulpmiddelen ontwikkeld om praten over mentale gezondheid normaler te maken. In de klas en daarbuiten. Aan de rechterkant vind je een aantal handige hulpmiddelen die je kunt inzetten.

Lesmateriaal

Voor docenten

Naast de peer education lessen bieden we docenten vanuit de MIND Young Academy ook kosteloos materiaal aan om in de klas mee aan de slag te gaan. Bekijk en download het materiaal hier.

Game

Het Luisterspel

Luisteren is essentieel voor een open gesprek over mentale gezondheid. Ontdek het positieve effect van écht luisteren met het gratis Luisterspel.

Training

Voor docenten

We bieden docenten een gratis training om preventief het gesprek over mentale gezondheid aan te gaan met jongeren. Lees hier meer over deze training.

MIND Young Academy in de klas?

De MIND Young Academy bestaat uit lesmateriaal en instructies voor een inleidende docentenles, gevolgd door drie gastlessen gegeven door peer educators. Het programma is geschikt voor de bovenbouw van het vo en de onderbouw van het mbo. Wil jij de MIND Young Academy in jouw gemeente of op jouw school inzetten? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

 

Mentale gezondheid & burgerschap

Vitaliteit is een belangrijk onderdeel van burgerschapsonderwijs en de MIND Young Academy kan hier een goede verdieping op bieden. Voor het mbo werken we bijvoorbeeld samen met Noordhoff uitgevers en hun lesmethode NU Burgerschap. Hierbij kunnen docenten de MIND Young Academy inzetten bij het behandelen van de vitale dimensie binnen de lesmethode.