Het effect van gebeurtenissen in de samenleving en maatschappelijke onrust stoppen niet bij de deur van het klaslokaal. Docenten voelen de spanning die hierdoor in de klas ontstaat. Om deze spanning weg te nemen is het belangrijk om met de klas een goede dialoog te voeren, zonder dat dit escaleert of verder polariseert. Maar hoe geven docenten op een goede manier vorm aan deze dialogen? Tijdens de dialoogtraining voor docenten leren we hen hoe ze gesprekken over gevoelige onderwerpen kunnen begeleiden.
Gevoelige onderwerpen als vooroordelen, discriminatie, seksualiteit of mentale gezondheid stellen docenten regelmatig voor flinke uitdagingen. De onderwerpen kunnen voor jongeren taboe zijn om over te praten, polariserend werken of extreme standpunten oproepen. En de meningen en denkbeelden kunnen botsen met de democratische waarden én de persoonlijke waarden en identiteitsbeleving van de docenten. Het vraagt dan ook veel van docenten om deze dialogen in goede banen te leiden en gevoelige onderwerpen op een goede manier bespreekbaar te maken in de klas.
De basis voor deze dialoogtraining voor docenten wordt gevormd door de methode “Dialoog als Burgerschapsinstrument“. Deze methode hebben we samen met SLO, de lerarenopleidingen van de Katholieke Pabo Zwolle, de Hogeschool Rotterdam, Tilburg University en de Hogeschool van Amsterdam ontwikkeld.
Aan de hand van deze methode leren docenten om gestructureerd botsende waarden en wereldbeelden bloot te leggen en bespreekbaar te maken. En ze krijgen handvatten om op actieve wijzen een moreel kompas te zijn voor hun leerlingen en studenten. Ook wanneer de democratische of de eigen waarden onder vuur liggen.
Praktische informatie
In de training wordt theoretische kennis aangeleverd over het voeren van schurende gesprekken in het klaslokaal. Vervolgens gaan deelnemers aan de slag met casussen waarin zij praktische vaardigheden krijgen aangereikt en met elkaar gaan oefenen. Thema’s van de training zijn onder andere:
In het moderne burgerschapsonderwijs worden regelmatig onderwerpen behandeld die gevoelig liggen. Denk hierbij aan discriminatie, de rechtsstaat, seksualiteit of armoede en schulden. Het bespreken van deze onderwerpen levert spanning op bij burgerschapsdocenten, die niet altijd goed weten wat ze studenten kunnen bijbrengen of meegeven over deze onderwerpen. Voor de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs is het echter noodzakelijk om deze onderwerpen goed en volledig te behandelen in de klas.
De dialoogtraining voor docenten is daarom bij uitstek geschikt voor docenten die burgerschapsonderwijs verzorgen. De training helpt hen om gevoelige thema’s goed te behandelen en de balans te vinden tussen verschillende invalshoeken van leerlingen of studenten. De dialoogtraining staat daarom ook centraal in de samenwerking die we hebben opgezocht met Noordhoff uitgevers om de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs in het mbo te vergroten. Lees hier meer over deze samenwerking.
Neem contact met ons op
Wil je meer informatie over deze docententraining of de mogelijkheden bekijken om deze training in te zetten? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.
"*" geeft vereiste velden aan