Dialoogtraining voor docenten

Het effect van gebeurtenissen in de samenleving en maatschappelijke onrust stoppen niet bij de deur van het klaslokaal. Docenten voelen de spanning die hierdoor in de klas ontstaat. Om deze spanning weg te nemen is het belangrijk om met de klas een goede dialoog te voeren, zonder dat dit escaleert of verder polariseert. Maar hoe geven docenten op een goede manier vorm aan deze dialogen? Tijdens de dialoogtraining voor docenten leren we hen hoe ze gesprekken over gevoelige onderwerpen kunnen begeleiden.

Gevoelige onderwerpen als vooroordelen, discriminatie, seksualiteit of mentale gezondheid stellen docenten regelmatig voor flinke uitdagingen. De onderwerpen kunnen voor jongeren taboe zijn om over te praten, polariserend werken of extreme standpunten oproepen. En de meningen en denkbeelden kunnen botsen met de democratische waarden én de persoonlijke waarden en identiteitsbeleving van de docenten. Het vraagt dan ook veel van docenten om deze dialogen in goede banen te leiden en gevoelige onderwerpen op een goede manier bespreekbaar te maken in de klas.

Dialoogtraining voor docenten

Beproefde dialoogmethodiek

De basis voor deze dialoogtraining voor docenten wordt gevormd door de methode “Dialoog als Burgerschapsinstrument“. Deze methode hebben we samen met SLO, de lerarenopleidingen van de Katholieke Pabo Zwolle, de Hogeschool Rotterdam, Tilburg University en de Hogeschool van Amsterdam ontwikkeld.

Aan de hand van deze methode leren docenten om gestructureerd botsende waarden en wereldbeelden bloot te leggen en bespreekbaar te maken. En ze krijgen handvatten om op actieve wijzen een moreel kompas te zijn voor hun leerlingen en studenten. Ook wanneer de democratische of de eigen waarden onder vuur liggen.

Praktische informatie

  • Voor: Onderwijsprofessionals (docenten, praktijkbegeleiders en schoolleiders) in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, en het hbo.
  • Duur: 1 dagdeel
  • Aantal deelnemers: Maximaal 15 deelnemers
  • Locatie: In overleg

Opbrengst van de dialoogtraining

In de training wordt theoretische kennis aangeleverd over het voeren van schurende gesprekken in het klaslokaal. Vervolgens gaan deelnemers aan de slag met casussen waarin zij praktische vaardigheden krijgen aangereikt en met elkaar gaan oefenen. Thema’s van de training zijn onder andere:

  • Het bespreekbaar maken van maatschappelijke onderwerpen binnen het lerarenteam. Hoe staan je collega’s tegenover gevoelige onderwerpen als discriminatie of seksuele diversiteit? Deelnemers leren hoe ze een waardenverkenning kunnen gebruiken om hierover de dialoog te openen.
  • Inzicht in en omgaan met achtergronden en extreme opvattingen van leerlingen en studenten. Waar botst het in de klas? Hoe ga je om met de informatie die leerlingen zelf (bijvoorbeeld via internet) vergaren? Hoe ga je als docent om met actualiteiten, wat doe je bijvoorbeeld als er een ingrijpende gebeurtenis plaatsvindt in het weekend en jij verzorgt het eerste lesuur op maandagochtend?
  • Tips & tricks voor constructieve gesprekken in de klas. Hoe stimuleer je zelfkritisch denken door leerlingen open te bevragen en een kritische spiegel voor te houden? Hoe kunnen leerlingen de dialoog met elkaar voeren?
  • Je rol als procesbegeleider naast die van kennisoverdrager. Praktische oefeningen aan de hand van bewezen gespreks-en dialoogmethoden. Wanneer stel je een grens, en hoe houd je het gesprek open?

Dialoogtraining voor docenten en burgerschapsonderwijs

In het moderne burgerschapsonderwijs worden regelmatig onderwerpen behandeld die gevoelig liggen. Denk hierbij aan discriminatie, de rechtsstaat, seksualiteit of armoede en schulden. Het bespreken van deze onderwerpen levert spanning op bij burgerschapsdocenten, die niet altijd goed weten wat ze studenten kunnen bijbrengen of meegeven over deze onderwerpen. Voor de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs is het echter noodzakelijk om deze onderwerpen goed en volledig te behandelen in de klas.

De dialoogtraining voor docenten is daarom bij uitstek geschikt voor docenten die burgerschapsonderwijs verzorgen. De training helpt hen om gevoelige thema’s goed te behandelen en de balans te vinden tussen verschillende invalshoeken van leerlingen of studenten. De dialoogtraining staat daarom ook centraal in de samenwerking die we hebben opgezocht met Noordhoff uitgevers om de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs in het mbo te vergroten. Lees hier meer over deze samenwerking.

Meer weten?

Neem contact met ons op

Wil je meer informatie over deze docententraining of de mogelijkheden bekijken om deze training in te zetten? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze Privacyverklaring.