Burgerdialogen leiden tot inzichten bij burgers én journalisten
Deel op social media
Deel op social media
In het kader van het project DichterBijNieuws, in opdracht van Netwerk Mediawijsheid – gingen in de afgelopen maanden zo’n honderd deelnemers de dialoog aan met journalisten van regionale en lokale omroepen. Ze spraken met elkaar over de journalistiek in Nederland en onderzochten hoe burgers en journalistiek elkaar kunnen versterken.
Deze dialogen hadden als doel om burgers dichter bij het nieuws te brengen, letterlijk. Met behulp van de burgerdialogen leren de burgers over de dilemma’s waar journalisten dagelijks mee te maken krijgen. Voor de aanwezige journalisten waren de dialogen minstens net zo leerzaam, zo leerden zij bijvoorbeeld over het belang van het kiezen van de juiste woorden.
De afstand tussen media en burgers neemt toe en de persveiligheid in Nederland staat onder druk. Om beter te begrijpen waar dit misgaat én wat daaraan gedaan kan worden, zoekt Netwerk Mediawijsheid met DichterBijNieuws inzicht in meningen en ervaringen van burgers.
Steeds minder jongeren voelen zich betrokken bij het nieuws of hebben het gevoel dat het nieuws van en/of voor hen is. Jongeren (tussen de 10 en 18 jaar) zijn een belangrijke en speciale doelgroep binnen het project en daarom hebben we in opdracht van DichterBijNieuws vijf aparte dialoogsessies voor deze doelgroep georganiseerd.
Op basis van deze jongerendialogen hebben we vijf belangrijke aanbevelingen gedaan. Deze aanbevelingen en de link naar het rapport over deze dialogen zijn hier terug te vinden.
In het voorjaar van 2024 is in het kader van het project DichterBijNieuws het Nieuwswijsheid Onderzoek gehouden onder 1.500 Nederlanders. De onderzoeksresultaten geven inzicht in het belang dat de burgers hechten aan onafhankelijke, professionele journalistiek, hoe zij aankijken tegen de waakhondfunctie van de media en het vertrouwen dat ze hebben in de reguliere nieuwsmedia.
De meest opvallende resultaten uit het onderzoek zijn verzameld in een factsheet.
In de eerste helft van 2024 zijn gingen op 12 verschillende plekken in het land burgers en journalisten met elkaar in gesprek. De dialogen zijn in nauwe samenwerking met regionale en lokale omroepen georganiseerd. In het verslag over deze dialogen gaan we uitgebreid in op de samenwerking met de omroepen, de ingezette methodes en de werving van deelnemers. En uiteraard delen we de belangrijkste inzichten, bevindingen en resultaten. Deze resultaten zijn op basis van 3 verschillende thema’s:
Het gehele rapport is hieronder te downloaden.
Deze serie burgerdialogen is slechts een deel van de ondersteuning die wij bieden voor het project DichterBijNieuws. Lees hier meer over de samenwerking tussen Netwerk Mediawijsheid en Diversion voor het project DichterBijNieuws.
Met behulp van de jongerendialogen voor DichterBijNieuws hebben we inzicht gekregen in hoe journalisten effectief het gesprek aan kunnen gaan over hun beroepsveld met jongeren in de klas. Deze tips en adviezen voor journalisten bundelden we in dit document.
De dialoogsessies voor DichterBijNieuws zijn een goed voorbeeld van de wijze waarin instanties de doelgroepen kunnen betrekken bij vraagstukken. Wij organiseren voor onze opdrachtgevers regelmatig dialoog en participatie, vooral over thema’s die spannend zijn, taboe zijn of leiden tot polarisatie. Bijvoorbeeld over gendergelijkheid op de arbeidsmarkt voor SamenSpraak.
Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze privacyverklaring.