Terug naar actueel
  • diversion
  • peer education
  • 11 november 2024

Samenwerking met Noordhoff voor beter burgerschapsonderwijs in het mbo

Deel op social media

Samenwerking met Noordhoff voor beter burgerschapsonderwijs in het mbo

Voor een inclusieve en verbonden samenleving moeten we leren omgaan met meningsverschillen, zonder te polariseren of uit te sluiten. Dit is waar goed burgerschapsonderwijs een belangrijke rol speelt. Diversion en Noordhoff werken samen om mbo-scholen hierin te ondersteunen, door de combinatie van de complete methode NU Burgerschap en peer education met ervaringsdeskundigheid.

De kwaliteit van burgerschapsonderwijs varieert sterk onder scholen en is nog te vaak ondermaats. En dat terwijl de middelen om goed burgerschapsonderwijs te verzorgen, ruimschoots beschikbaar zijn. Door samen te werken met Noordhoff krijgen docenten toegang tot een combinatie van een complete lesmethode (NU Burgerschap) met ervaringsdeskundigheid in de klas door peer education.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tessa Jansen, Learning Solutions Expert bij Noordhoff, en Selim Helmi, Projectleider en Dialoogtrainer bij Diversion.

Uitdagingen op het gebied van burgerschapsonderwijs

Het vak burgerschap wordt vaak verzorgd door docenten die ook nog lesgeven in andere vakken. Zij moeten hun aandacht dus verdelen over meerdere vakken en het voorbereiden van al die lessen kost veel tijd.

Tegelijkertijd zijn de onderwerpen die behandeld worden binnen het vak burgerschap vaak gevoelig. Bijvoorbeeld wanneer het gaat over de rechtsstaat, discriminatie, vooroordelen of mentale gezondheid. Dat levert spanning op bij de docenten, die niet altijd goed weten wat ze studenten kunnen bijbrengen of meegeven over deze onderwerpen.

En een aantal van deze onderwerpen heeft direct betrekking op de identiteitsbeleving van docenten en/of studenten. Iedereen benadert maatschappelijke onderwerpen namelijk vanuit een eigen perspectief, vanuit de eigen beleving en vanuit eigen ervaringen. Voor docenten kan het moeilijk zijn de balans te vinden tussen al die verschillende invalshoeken, met name als het gaat om onderwerpen die kunnen leiden tot polarisatie of die gevoelig liggen.

Om goed burgerschapsonderwijs te geven is het daarom noodzakelijk om deze docenten zo goed en breed mogelijk te ondersteunen. De samenwerking tussen Noordhoff en Diversion is erop gericht om een integrale ondersteuning te bieden waarbij lesmethode, aanreiken van kennis en vaardigheden en ervaringsdeskundigheid samenkomen.

NU Burgerschap

NU Burgerschap is de lesmethode die Noordhoff heeft ontwikkeld voor het mbo. De huidige tweede editie is gebaseerd op de vier burgerschapsdimensies:

  1. Sociaal-maatschappelijke dimensie
  2. Economische dimensie
  3. Politiek-juridische dimensie
  4. Vitaal burgerschap

Met deze lesmethode bieden zij docenten theoretisch en praktische leeroplossingen om maatschappelijke onderwerpen in de klas te bespreken en tegelijkertijd de kennis en vaardigheden van studenten op deze dimensies te vergroten.

De lesmethode is voorzien van een digitale leeromgeving met (interactieve) opdrachten, projecten en PowerPointpresentaties die docenten kunnen gebruiken om de burgerschapslessen vorm te geven en studenten te begeleiden.

Ervaringsdeskundigheid door peer education

In de afgelopen 20 jaar hebben we bij Diversion ruime ervaring opgedaan met peer education. Hierbij leiden we jonge rolmodellen op tot peer educators, zodat zij vanuit hun eigen ervaring leeftijdsgenoten kunnen inspireren en het gesprek over belangrijke thema’s kunnen openen.

Door de inzet van peer education kunnen docenten ervaringsdeskundigheid verwerken in de burgerschapslessen. Voor iedere dimensie in NU Burgerschap is er een passend lesprogramma waarbij jonge rolmodellen in de klas het gesprek aangaan met de jongeren over specifieke onderwerpen:

  • Tijdens het behandelen van de hoofdstukken die gaan over de sociaal-maatschappelijke dimensie kunnen docenten gebruik maken van Gelijk=Gelijk?. In dit programma gaan peer educators met de klas in gesprek over diversiteit, vooroordelen en discriminatie. En ze leren hoe leerlingen de positieve confrontatie aan kunnen gaan over deze thema’s.
  • Tijdens MoneyWays behandelen peer educators onderwerpen als geld verdienen, geldzaken organiseren, schulden, verleidingen, de financiële toekomst en stimuleren ze de jongeren om een open gesprek over geldzaken te voeren. MoneyWays sluit hiermee aan op de economische dimensie uit de lesmethode.
  • De hoofdstukken die de politiek-juridische dimensie behandelen worden versterkt door de programma’s Wie Grijpt in? (over de rechtsstaat, democratische waarden en veiligheid) & Under Pressure (Over desinformatie, nepnieuws en de verborgen mechanismen achter Social Media).
  • Mentale gezondheid is minstens net zo belangrijk als lichamelijke gezondheid. Met de MIND Young Academy werken we aan het bespreekbaar maken van mentale gezondheid, wat aansluit bij de hoofdstukken over vitaal burgerschap.

Docenten kunnen deze lesprogramma’s voorafgaand, tijdens of ter afsluiting van de dimensie inzetten.

De theoretische en praktische handvatten binnen NU Burgerschap bieden docenten en onderwijsinstellingen die peer education al inzetten de mogelijkheid om de thematiek te borgen door een theoretische verdieping.

Ondersteuning van docenten

Het feit dat jonge ervaringsdeskundigen zelf het gesprek over een lastig onderwerp openbreken voor studenten is enorm waardevol. Als generatiegenoten weten zij veel beter wat er speelt onder jongeren en kunnen taaie onderwerpen als de rechtstaat en de grondwet veel beter laten leven.

Maar misschien nog wel belangrijker is dat de docenten ontzorgd worden bij het verzorgen van burgerschapsonderwijs. De peer educators verzorgen een aantal gastlessen en zijn getraind in het openen, voeren en begeleiden van gesprekken over gevoelige onderwerpen. Zij delen hun eigen ervaringen en gebruiken deze om het gesprek te openen. Studenten leren op deze manier van hun ‘peers’ om schurende gesprekken op een goede manier te voeren en open te staan voor elkaars mening, ook wanneer ze het niet met elkaar eens zijn.

Gevoelige onderwerpen in de klas

Om de docenten die gebruikmaken van NU Burgerschap verder te ondersteunen, bieden we de mogelijkheid om deel te nemen aan de dialoogtraining voor docenten. Gevoelige en controversiële onderwerpen zijn namelijk een fundamenteel onderdeel van goed burgerschapsonderwijs. Middels de training bekwamen docenten zich verder in het begeleiden van gesprekken over gevoelige onderwerpen. Ze krijgen aan de hand van een beproefde methode vaardigheden aangereikt om zelf gevoelige thema’s bespreekbaar te maken in de klas.

Dialoogtraining voor docenten

Impact van de samenwerking

Door de samenwerking met Noordhoff kunnen we docenten in het mbo betere begeleiding en ondersteuning bieden om de burgerschapslessen vorm te geven. Vooruitlopend op de nieuwe kwalificatie-eisen – die nu verwerkt worden in de nieuwe editie van NU Burgerschap – geven we met peer education invulling aan de component ‘ervaringen’.
Maar belangrijker is nog wel dat we door deze samenwerking docenten kunnen helpen om hun studenten beter voor te bereiden op hun toekomstige rol in de samenleving. Want goed burgerschapsonderwijs is essentieel voor het creëren van een inclusieve en verbonden samenleving.

Meer weten?

Neem voor meer informatie over de samenwerking tussen Noordhoff en Diversion contact op via onderstaand contactformulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wil je meer weten over NU Burgerschap en de lesmethode uitproberen? Vraag een gratis proeflicentie aan via www.nuburgerschap.nl.